Doosan Group

Historie en ontwikkeling

Een betrouwbare partner met een historie om trots op te zijn

Doosan Group is eigenaar van Bobcat. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is een betrouwbare partner met een historie om trots op te zijn.

115 jaar geleden is Doosan opgericht, inmiddels heeft Doosan meer als 38.500 werknemers in 33 verschillende landen. Met een omzet van meer dan 21 miljard USD behoort Doosan tot een van de grootste bedrijven van Korea.

Als ’s werelds grootste motorenbouwer kan Doosan zich meten met de absolute top op het gebied van heftrucks en interne transportmiddelen. Vanaf 1983 tot 1993 was Doosan de fabrikant van alle Caterpillar heftrucks. Na 1993 ging Doosan op eigen benen verder onder de naam Daewoo. Doosan is verder ondermeer bekend van verbrandingsmotoren, grondverzetmachines, draai- en freesbanken, generatoren en Bobcat dat overgenomen werd in 2008 voor 4.9 miljard USD.

In 2005 startte Doosan met het produceren van heftrucks onder hun eigen naam. In 2007 presenteerde Doosan de Pro-5 serie. Deze heftruckserie wist direct naam en faam te verwerven en won in 2008 de FTLA Award for Safety Exellence en de Red Dot Design award. Op dit moment is Doosan bezig haar naam en faam waar te maken, zijn zij marktleider in een aantal Aziatische landen en behoren zij in Engeland tot de top 3. In Nederland zijn ze ondermeer marktleider met de welbekende grondverzetmachines.

In 2007 kocht Doosan het merk Bobcat al maar gezien de naamsbekendheid en klasse van het merk bleef het altijd als een separaat merk acteren. Bobcat is geen kleine speler in de markt en ook geen nieuwe. Het bedrijf werd in de jaren 50 opgericht en maakte een sterke groei door. In deze jaren is het uitgegroeid tot een van de marktleiders op het gebied van schrankladers, graafmachines, mobiele lichtmasten en generatoren. In Nederland wordt een schranklader ookwel ‘een Bobcat’ genoemd.

In 2015 vindt de presentatie van de nieuwe Doosan Pro-7 serie plaats die onder meer de nadruk legt op het design, gebruiksvriendelijkheid en milieu. Eind 2015 staat de lancering van de Doosan DV180S-7 & de Doosan DV250S-7 gepland. Deze heftrucks met een capaciteit tot 25.000 kg waren voorzien van de nieuwe ZEUS cabine en bleken een absolute versterking te zijn van het reeds brede assortiment van Doosan.

In 2016 werden de elektrische heftrucks van de Pro-5 serie vervangen door de Doosan elektro Pro-7 serie. Deze nieuwe serie aan heftrucks zal in Nederland, als elektroland, zeker voet aan de grond krijgen. Doosan is druk bezig met de ontwikkeling van elektrische heftrucks met een grotere hefcapaciteit. Zo liggen er plannen klaar voor een 6-7 ton elektro heftruck.

In 2024 heeft Doosan zijn heftruck tak onder een nieuwe naam gebracht. Vanaf dat jaar worden de heftrucks verkocht met de naam van Bobcat. Hierbij veranderd alleen het logo, de kleur en de merknaam.

De poort naar Europa

The Gateway to Europe, zo noemt de Doosan Group haar Europese vestiging in Sint-Niklaas (België).

Het importeurschap van Bobcat houdt in dat Van Riel Forklifts dé contactpersoon van Bobcat in Nederland is. Van Riel Forklifts heeft dus als enige het recht om de machines van de Doosan Group te bestellen.

Seoul, Zuid-Korea

In Seoul worden alle Bobcat heftrucks en grondverzetmachines van Doosan gebouwd. Het assortiment heftrucks van Bobcat varieert inmiddels van 1.5 ton t/m 25 ton.

Het hoofdkantoor in Seoul is niet alleen verantwoordelijk voor de productie maar ook voor het ontwerpen en verbeteren van de modellen van Bobcat.

In Zuid-Korea worden de Bobcat machines op order gemaakt en worden zij aan een strenge kwaliteitscontrole onderworpen. Vanuit Seoul gaan de heftrucks per boot en vrachtauto naar Sint-Niklaas in België.




Sint-Niklaas, België

De Doosan Group opereert in Europa vanuit 2 locaties. Een van die locaties is Sint-Niklaas. Hier is, zoals Doosan het noemt, de poort naar Europa gevestigd.

Vanuit de Doosan Group Europe worden alle Europese importeurs bediend om te zorgen voor een juiste dekking van de markt. Tevens beschikt Doosan Europe over een onderdelenvoorraad en denken zij mee met de importeurs over verschillende zaken om zo de klant perfect te bedienen.




Brandenburg, Duitsland

Daarnaast worden alle interne transportmiddelen betreffende magazijntechniek geleverd vanuit Brandenburg, Duitsland. In deze fabriek werden voorheen de Lafis palletwagens gefabriceerd en dus beschikken deze interne transportmiddelen over een zeer hoge kwaliteit.

Het merendeel van alle elektro palletwagens wordt gefabriceerd in China. De Doosan Group heeft bewust gekozen om dit niet te doen en koos voor Duitsland. Hiermee stelden zij, in hun voortdurende streven naar de hoogst mogelijke klanttevredenheid, de kwaliteit voorop.