Doosan Group2017-01-23T11:45:09+02:00

Historie & ontwikkeling van de Doosan Group

Een betrouwbare partner met een historie om trots op te zijn

110 jaar geleden is Doosan opgericht, inmiddels heeft Doosan meer als 38.500 werknemers in 33 verschillende landen. Met een omzet van meer dan 21 miljard USD behoort Doosan tot een van de grootste bedrijven van Korea.

Als ’s werelds grootste motorenbouwer kan Doosan zich meten met de absolute top op het gebied van heftrucks en interne transportmiddelen. Vanaf 1983 tot 1993 was Doosan de fabrikant van alle Caterpillar heftrucks. Na 1993 ging Doosan op eigen benen verder onder de naam Daewoo. Doosan is verder ondermeer bekend van verbrandingsmotoren, grondverzetmachines, draai- en freesbanken, generatoren en Bobcat dat overgenomen werd in 2008 voor 4.9 miljard USD.

In 2005 startte Doosan met het produceren van heftrucks onder hun eigen naam. In 2007 presenteerde Doosan de Pro-5 serie. Deze heftruckserie wist direct naam en faam te verwerven en won in 2008 de FTLA Award for Safety Exellence en de Red Dot Design award. Op dit moment is Doosan bezig haar naam en faam waar te maken, zijn zij marktleider in een aantal Aziatische landen en behoren zij in Engeland tot de top 3. In Nederland zijn ze ondermeer marktleider met de welbekende grondverzetmachines.

In 2015 vindt de presentatie van de nieuwe Doosan Pro-7 serie plaats die onder meer de nadruk legt op het design, gebruiksvriendelijkheid en milieu. Eind 2015 staat de lancering van de Doosan DV180S-7 & de Doosan DV250S-7 gepland. Deze heftrucks met een capaciteit tot 25.000 kg waren voorzien van de nieuwe ZEUS cabine en bleken een absolute versterking te zijn van het reeds brede assortiment van Doosan.

In 2016 werden de elektrische heftrucks van de Pro-5 serie vervangen door de Doosan elektro Pro-7 serie. Deze nieuwe serie aan heftrucks zal in Nederland, als elektroland, zeker voet aan de grond krijgen. Doosan is druk bezig met de ontwikkeling van elektrische heftrucks met een grotere hefcapaciteit. Zo liggen er plannen klaar voor een 6-7 ton elektro heftruck.

De poort naar Europa

The Gateway to Europe, zo noemt Doosan haar Europese vestiging in Sint-Niklaas (België).

Het importeurschap van Doosan houdt in dat Van Riel Forklifts dé contactpersoon van Doosan in Nederland is. Van Riel Forklifts heeft dus als enige het recht om de machines van Doosan te bestellen. 

Seoul, Zuid-Korea

In Seoul worden alle heftrucks en grondverzetmachines van Doosan gebouwd. Het assortiment heftrucks van Doosan varieert inmiddels van 1.5 ton t/m 25 ton.

Het hoofdkantoor in Seoul is niet alleen verantwoordelijk voor de productie maar ook voor het ontwerpen en verbeteren van de modellen van Doosan.

In Zuid-Korea worden de Doosan machines op order gemaakt en worden zij aan een strenge kwaliteitscontrole onderworpen. Vanuit Seoul gaan de heftrucks per boot en vrachtauto naar Sint-Niklaas in België.




Sint-Niklaas, België

Doosan opereert in Europa vanuit 2 locaties. Een van die locaties is Sint-Niklaas. Hier is, zoals Doosan het noemt, de poort naar Europa gevestigd.

Vanuit Doosan Europe worden alle Europese importeurs bediend om te zorgen voor een juiste dekking van de markt. Tevens beschikt Doosan Europe over een onderdelenvoorraad en denken zij mee met de importeurs over verschillende zaken om zo de klant perfect te bedienen.




Brandenburg, Duitsland

Daarnaast worden alle interne transportmiddelen betreffende magazijntechniek geleverd vanuit Brandenburg, Duitsland. In deze fabriek werden voorheen de Lafis palletwagens gefabriceerd en dus beschikken deze interne transportmiddelen over een zeer hoge kwaliteit.

Het merendeel van alle elektro palletwagens wordt gefabriceerd in China. Doosan heeft bewust gekozen om dit niet te doen en koos voor Duitsland. Hiermee stelden zij, in hun voortdurende streven naar de hoogst mogelijke klanttevredenheid, de kwaliteit voorop.